Hur påverkar turismen Visby?

27 maj genomförde vi en paneldiskussion kring ämnet Hur Visby påverkas av turismen. I panelen satt sju personer med anknytning till besöksnäringen. Många frågor kom från den stora publiken. Ett kortfattat referat publiceras här.

Härmed följer ett försök till sammanställning av mötet HUR PÅVERKAR TURISMEN VISBY 27 Maj 2025 Initiativtagare. Innerstadsföreningen Visby.

Innerstadsföreningens ordförande Agneta Emmervall hälsade alla hjärtligt välkomna Joakim Åstrand moderator öppnade med en liten historia om hur det var förr. Det vi inte skulle diskutera under mötet var båtpriser och fastighetsägande köp/sälj.

Presentation

Anna Sylvan, CMP Copenhagen Malmö Ports Fd. Kapten. Kryssningsansvarig nämnde bla att det handlar om ”levande last”.

Anna Lundgren Domprost i Svenska Kyrkan. Kyrkan firar 800 år, vi har inga turister utan ”besökare”, viktigt att varje besökare får något med sig vid besöket. Sedan 2024 finns det besöksvärdar. De har guidade turer i kyrkan, pilgrimspark som är ny för i år.

Erik Öhrn f.d. Turistföreningen heter nu Gotlands Förenade Besöksnäring. Ca 100 medlemmar som består av företag och föreningar. De arbetar utifrån ”3 ben”, – att samla näringen, – utveckling genom projekt, – företräder näringen genom olika föreningar.

Lotta Bogaeus, Gotlands Guideförening. Föreningen har funnits i 40 år. De utbildar ”stolta guider” som goda representanter för Ön.

Stefan Johansson, Gotlands Museum, Fornsalen, öppet 361 dagar per år. De firar 150 år (Grundare Per Arvid Säve f. 1811-1887) Stefan berättade om samarbetet bl.a. med Konstmuseet, Norrbys Museigård, Kattlunds, Bungemuseet samt Torsburgen. Besökssiffror till Fornsalen okt-maj 44.000 personer, högsommar 70.000 personer. De flesta besökare kommer mellan kl 10-12, lugnt mellan kl 15-18. Är det mulet så bildas det köer och när solen skiner sjunker intresset.

Anja Hård, Visby Centrum, Föreningen har ca 150 medlemmar i företagslivet. De arbetar för en levande stadskärna både i för- och eftersäsong. De har ett nära samarbete med Regionen och Länsstyrelsen. Uppgifter bl.a. evenemang, brottsförebyggande, arbetar mot skolor och nya områden för säkerhet.

Karin Winsnes, Besöksnäringsstrateg Region Gotland. Det unika med uppdraget är att det täcker både regionalt och kommunalt samtidigt. Uppgifter som är under ständig utveckling är turism och besöksnäringen. Närvarande expertis på mötet från: Hamn, vatten, teknik, park avfall planering och tillväxtchef. er.

TOALETTER OCH PAPPERSKORGAR

Publikens fråga: Kan man ta betalt för offentliga toaletter och tömning av papperskorgar?

Susanne Svenska kyrkan: Det är långa köer vid domkyrkans toaletter och undrade om det verkligen var kyrkan som skall stå för dessa kostnader?

Regionen: Beträffande Regionens toaletter finns det avtal med Visby Centrum att hjälpas åt att marknadsföra var de finns.

Publikens kommentar: Toaletterna är svåra att finna. Någon ur publiken föreslog att ”fixa” en WC app så att besökare lätt finner det närmaste avträdet.

Kommentar från Publiken: Sophanteringen sköts bra men det är mycket ogräs längs fasaderna som borde åtgärdas.

Regionen: Regionen tömmer papperskorgar flera gånger om dagen.

ALLMÄNT

Fråga Moderator: Informerar ni turisterna om hänsyn, var de finner WC mm vid guidningar?

Svar Lotta Guideföreningen: Vi har lite kort tid att hinna med att berätta om allt men hinner vi med ber vi dem ex. att ta hänsyn till boende mm. Samt besvarar deras frågor. Är det trångt exempelvis vid event anpassar sig guiderna och går med gruppen där det finns bättre plats. De gör så gott det går.

Anna SK: Domkyrkan har tidigare haft besvär med mögel p.g.a. att det kommer så många regnblöta turister och söker tak. Numera har det installerats fler fläktar i kyrkan för att motverka fuktskador.

Stefan Johansson: Det kommer även turister via flyg, bil och båt. Det är kostnadsfritt att besöka museet under 19 år. Viktigt att hålla världsarvet rent och snyggt, vara stolta över utbudet och gärna arbeta för en geografisk spridning.

Fråga moderator: Ska vi införa ”turistskatt” och i så fall hur får vi in den? Finns det en intressekonflikt?

Svar Håkan Onsjö (M): Svårt att kalla det för turistskatt, snarare skulle ”avgift” kunna fungera. Frågan är hur man mest effektivt, i sådana fall, ska ta ut en avgift? På färjorna? Kryssningsbåtarna? Hotellen? Flyget?

Erik Öhrn: Beträffande Kryssningsturismen arbetar flera myndigheter hårt genom Kryssningsnätverk, Näringslivet, Region Gotland, Park och trafik.

Fråga moderator: Hur skapar vi en hållbarare trafik?

Erik Öhrn: Juni är mycket av allting, en infrastrukturell ”mardröm”. Man väljer inte besökare och sevärdheter

Fråga: Vem ansvarar för turismen i januari?

Svar Stefan Johansson: Museet är öppet hela 361 dagar om året. VI har ett stort Restaurang och Krogliv vilket vi är stolta över.

Svar Visby Centrum: Svårt att ha öppet hela året när man är ensam butiksansvarig, alla behöver vi ledighet.

Fråga publik: Står Gotlands skattebetalare för servicen?

Svar GR: Genom skatteintäkter.

Svar Erik Öhrn: Nämnde en undersökning av ett konsultföretag 2021 att det var 176 milj i intäkter. Nämnde dock att det var svårt att räkna ut.

Svar GR: Tillväxtverkets turiststatistik angående gästnätter: Man behöver jämföra hela Sverige för att få fram siffror vad det ger tillbaka till regionen. En jämförelse är på gång. Besöksnäringen är stor på Gotland och viktigt med hög kvalitet.

Erik Öhrn: Vi får inte glömma att vi bor i en liten ”Bullerbystad”, vi har puls, event, aktiviteter och skönhet.

Fråga Publiken: Försöker vi öka turismen genom reklam? Var skaver det?

Svar GR: Vi finansierar många projekt till hela Gotland. Vi behöver koordinerat ledarskap. Jobba tillsammans och utveckla. Inte bra att fastigheter säljs till utomstående.

Svar Erik Öhrn: Det finns inga formella samarbeten. VI har över 1 miljon gästnätter. Vi måste mobilisera oss inför framtiden.

Svar GR: 2018 Inspiration Gotland lades ner av olika anledningar, ex pandemin mm. Vi arbetar nu i olika utvecklingsprojekt med gemensamma handlingsplaner, bredare deltagande samt GR uppdrag, destinationsutredning. Hur styr och planerar vi destinationsarbetet framåt.

Moderatorn frågade publiken: om de blev störda av kvällssorlet. Några räckte upp handen.

Fråga publiken: Vem kontrollerar att bilar kör in i innerstaden ”utan ärende eller hemvist”?

Svar: Ingen kontroll

Publiken: Bra att det inte åker in bussar i smågator och gränder vid ruinerna!

Fråga moderator: Hur arbetat Innerstadsföreningen.

Innerstadsföreningen: Vi för fram medlemmarnas önskemål och tankar och arbetar tillsammans med Regionen om ex buller, vilket har förbättrats sedan förra året.

GR: På tal om att lyssna: Vi har en medborgarenkät där meningen är att öka kvaliteten på turistnäringen.

Fråga publik: Adelsgatans julbelysning är delvis släckt, vem ansvarar?

Svar Visby centrum: Vi ansvarar och har dialog med regionen om inventering. Riktlinjer skall ges till varje butik om att även när de har stängt vid lågsäsong ändå lämna julbelysningen tänd för helhetsintrycket.

Fråga Innerstadsföreningen: Finns det en möjlighet att ha mer öppettider utanför Visby under vinterhalvåret? Vad gör ni åt detta?

Svar Erik Öhrn: VI försöker sprida ut och bredda verksamheterna. Företagarna står ofta ensamma. Samarbete av olika företag tillsammans skulle kunna bygga kluster för att eventuellt kunna hålla mer öppet.

Anders Johansson Fornsalen: Vi får 6 miljoner kronor 2023-2026 för att utveckla kultur på landsbygden ”Arvet” för att få de yngre att ta över verksamheter att ”stärka kulturarvet”.

GR: Region Gotland bidrar inom Natur och Kultur. Under flera år har GR utvecklat vandringslederna på ön vilket i förlängningen kan ge nya näringsverksamheter. Det behövs utbildning i att bilda kluster. En ny Nationalpark är på gång med hållbar utveckling för företag.

HAMNEN

Fråga: Är hamnen för liten?

Svar Mats Eriksson Hamnchef: Det skulle behövas mer logistikutrymme.

VATTEN

Publikfråga: Måste vi öka turismen, varför ska VI spara vatten?

Svar GR: Vi måste se till att företagen blir livskraftigare och robustare. Vi kan öka turismen. Men vi behöver minska miljö- och vattenpåverkan.

Vi behöver jobba från destinationsutveckling till platsutveckling. Sätta invånarna i centrum och öka attraktiviteten. Gotland har så mycket att erbjuda på samma plats. Bärkraft, viktigt att titta på! Relation till kryssning. Vad klarar infrastrukturen. Digital utveckling. Vi måste arbeta för en utjämning av turism över året. Tänka på, vid kris, att vi behöver agera och samarbeta koordinerade. Vatteninfo? Färjorna meddelar passagerarna att hushålla med Gotlands vattentillgångar.

KRYSSNINGSTRAFIKEN

Fråga moderator: Tar ni ansvar för resenärerna som kommer till Visby?

Svar Anna Sylvan: – De kommer en begränsad tid. De vill gärna gå en guidat tur. Vi vill gärna förmedla arrangemangen till våra gäster.

Fråga moderator: Kan ni styra så det blir 1 fartyg/dag

Svar CMP: Det kommer oftast ett fartyg per dag, några datum 2 båtar och enstaka gånger 3 båtar. Vi ansvarar ej för Birkabåtarna.

Fråga moderator: Går det plus eller minus för företagare?

Svar Anja Hård: Många tycker det går väldigt bra De älskar fartygen över lag ett stort PLUS.

Svar GR: Angående kryssningsfartyg… Kriget i Ukraina påverkar. De stängde St Petersburgs Hamn, då fick andra hamnar större tryck. Kurvan sköt upp i höjden. Vi har försökt agera snabbt men kändes som om vi var lite efter hela tiden. Men vi går mot en hållbar riktning. Vi vill att turister skall spendera mer lokalt. En undersökning från 2018 spenderade de 485kr/person vilket gav 36 miljoner till Gotlands företag. 2024, 162.000 besökare som spenderar 568 kr/person i snitt vilket gav 78 miljoner kronor till de gotländska företagen. Turismens mål är kvalitet. Det handlar ej om så många besökare som möjligt utan gott värdskap är viktigt vilket inte skulle hinnas med vid övertal. Missionen är att Gotland skall bli det mest hållbara resmålet 2030 enligt Regionen.

Fråga moderator: Finns det en undersökning om återbesök av turister?

Svar GR: Nej. GR jobbar internationellt för att förstå sig på branschen, kryssningsturister älskar Visby. De är dock inte benägna att återkomma till Östersjön utan föredrar Medelhavet.

Anna Sylvan: Några fakta kring kryssningsgästerna. De besöker oss dagtid, använder inget dricksvatten, går inte på konserter eller event. Ibland tar vi emot ”gråvatten” då inget fartyg släpper ut detta i Östersjön. De kan åka förbokade bussresor, kan bli 1-5 bussar. Allt de kan ha glädje av är planeringsbart och betalas via faktura. Detta kräver dock god kommunikation för att få till det. Kryssningsverksamheten nätverksarbetar med olika länder. Det kryssningsgästerna mår bra av är ett trevligt mottagande. För att nå fram behöver den verksamhet som vill dra nytta av besökarna rikta reklamen i olika språk.

Visby den 30 maj 2025 Vid pennan En åhörare som försökt sammanställa det som togs upp på bästa sätt. Finner ni felaktigheter dra er inte för att meddela så det blir rätt. Mvh Antoinette van Ketwich Verschuur (Admin Visby innerstads Facebooksida)