Katolska kyrkan i Visby

Innerstadsföreningen har besökt katolska kyrkan i Visby.

Innerstadsföreningen bjuder ofta in sina medlemmar till roliga, lärorika och intressanta föredrag runt om i staden Visby. Denna gång var det katolska kyrkan eller om man skall vara noga Kristi Lekamens Katolska församling i Visby och dess kyrkoherde Fader Charles som stod för värdskapet.

Fader Charles berättade om kyrkan som rum, församlingens verksamhet samt givetvis hur det kommer sig att en amerikansk franciskanbroder hamnade i den minsta av landets katolska församlingar. Kallade det slump eller något annat när han en dag var i Sverige på besök, såg en annons om en weekendresa till Gotland. Väl här hittar han sedan det lilla kapellet i hörnet av Drottensgatan och S:t Hansgatan. Gick in och frågade om det skulle bli en kvällsmässa den dagen. Svaret var ” tyvärr – för vi har ingen präst” ””  – men jag är ju det” blev Fader Charles svar…och på den vägen är det fortfarande.

Kyrkorummet som många tittar in ifrån det stora fönstret från gatan är ofta öppen för ett besök. Väl värt ett besök.