Stadsträdgårdsmästare Pernilla Johansson berättar om sommar i parken

Vi kunde äntligen anordna en efterlängtad aktivitet för medlemmarna, efter lång tid av väntan pga Covid -19. Vi kan nu vara utomhus och allt fler har fått både en och två doser vaccin.

Så glädjen att få träffas igen var stor, och vi var ca 15 st som deltog i en parkvandring den 2 juni med start i Almedalen. Gotlands egen Stadsträdgårdsmästare Pernilla Johansson var vår guide, och vi fick lyssna på många intressanta planer och åtgärder som har genomförts och som planeras framåt. Man jobbar mycket med Säsongblompark, inventering av träd/ karaktärsträd/ åldersbestämning av alla de vackra träd vi har i vårt Världsarv Visby.

Region Gotland utför en pågående Sociotopkartering av öns tätorter, för att få en bra bild av vilka grönområden som används, vilka är bra, vilka kan förbättras.

Pernilla berättade om ’ i-Tree Sweden’, ett projekt grundat på brett samarbete mellan SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) och flertal svenska kommuner, bostadsföretag, kyrkogårdsförvaltningar och arboristföretag. Projektet jobbar för strategiskt arbete med träds ekosystemtjänster.

Ett populärt inslag i parkerna är de olika ’Whats Happenings” varje sommar. Det har varit de populära hängmattorna placerade längs med strandpromenaden, den ”blommande” skottkärran som besökare och boende med glädje flyttar runt i närområdet för att glädja så många som möjligt, Puss & Kram hållplatser och talande sopkorgar. I år är det olika spel som placerats ut i parkerna.

Vi kan bara konstatera att parker och grönområden är en mycket viktig oas, det fria utrymmet i den välplanerade staden.

Vi tackade Pernilla med blommor, och önskade henne och personalen samt de medlemmar som anslutit sig till den fina parkvandringen en riktigt grön och skön sommar!